Påven och barnen

2010-05-27 @ 17:33:31
Efter allt som hänt med Muhammed-avbildningar och de, ofta ganska onyanserade debatterna om yttrandefrihet, har nu SSU hamnat i skottlinjen. I senaste numret av sin tidning Tvärdrag har man en bild där påven sitter på sin tron och suktar efter ett barn.

I bland annat Expressens nätbilaga kan man läsa om detta, och min första undran är faktiskt hur Expressen kan säga att SSU hånar påven så där rätt upp och ner. Nåja, det var inte om löpsiderubriker jag tänkte skriva. Det var ju detta med SSU och påven. När man ritar karikatyrer och speciellt politiska eller religiösa  sådana ser de ju faktiskt ut ungefär så här. Alla som ser bilden förstår vad den syftar till; att visa sina åsikter om  den Katolska kyrkans hantering av de sexuella övergreppen runt om i världen.

Självklart reagerar representanter för den Katolska kyrkan och säkert tycker många katoliker det är jobbigt att bli påminda om detta, men vi måste tillåta denna typ av kommunikation. En bild säger mer än tusen ord, och bilden är ju väldigt bra. Sedan kanske inte jag är av samma åsikt eller vill använda samma medel för att nå ut med mina budskap, men återigen så är det en annan sak.

Jag hoppas att även pressansvarig för Katolska kyrkan i Sverige, Maria hesselgren, kommer fram till att påven i det här fallet är en symbol och att man inte pekar ut honom som person i bilden.

Då jag inte har läst Tvärdrag eller sett sammanhanget där bilden ingår, kan jag inte uttala mig om vilket syfte SSU har med publiceringen, men naturligtvis kan man misstänka att det finns kopplingar till att vilja provocera lite. Man ska alltid vara kritisk men man får inte gå i provokationsfällen. Det är inte alla katoliker som utfört sexuella övergrepp, det är enskilda individer som råkar vara eller varit katolska präster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0